Gjennom nåløyet
Etter å ha fullført årsstudiet i Søm og Design på Folkeuniversitet, fikk Ivy lærlingplass på Nationaltheatret, som aller første kostymesømlærling i teaterets historie. Nå styrer hun sikkert mot svennebrevet.
Tekst: Hilde Aas Rønningen
– Velkommen! sier Maren Sælensminde med et smil. – Går det greit for deg å ta trappene? Så haster vi oppover fire etasjer, helt til toppen av det ærverdige teaterbygget. Her entrer vi Nationaltheatrets kostymeverksted.
Og der, midt mellom fargerike stoffruller, målebånd og symaskiner finner vi Inger Victoria Dobey, eller Ivy, som hun gjerne forenkler fornavnet i hverdagen. Hun er lærling i avdelingen og har sin faste arbeidsplass sammen med de andre her oppe på loftet.
–Nå har jeg vært her i snart to år, sier hun, nesten forundret. – Det har gått så fort! Jeg søkte meg hit rett etter året med Søm og Design på Folkeuniversitetet. Ble tipset av en av lærerne der at det ble utlyst en lærlingeplass ved Nationaltheatret. Prosessen startet i august. Flere runder med intervjuer endte til slutt med førsteplass, og i begynnelsen av desember startet jeg min læretid her. Det var første gang teatret utlyste en lærlingplass i kostymesøm. Så jeg er den første lærlingen på dette området! forteller Ivy.
God grunnforståelse i sømfaget
At valget falt på Ivy forklarer produksjonsansvarlig og lærlingsveileder ved Nationaltheatret, Maren slik:
– Det utdannes ikke så mange i dette faget, kun to til fire hvert år, på landsbasis. Derfor var det viktig for oss å finne en kandidat som var godt motivert for kostymefaget, og ikke minst en som ville bli i faget, og ikke skulle videre innen design. At det var en som hadde vært ute i arbeidslivet så vi på som et stort pluss. Ivys bakgrunn fra Folkeuniversitetet veide også tungt. Vår opplevelse er at studentene ved Søm og Design-utdanningen har høy motivasjon for læring, og at de kommer ut med en god grunnforståelse i sømfaget. I tillegg var Ivys Cosplay-bakgrunn positiv, sier Maren.
Gullsmed med interesse for søm
For det var ingen fersking som startet på Folkeuniversitet. I over 12 år har Ivy hatt søm som hobby, i flere år som del av Cosplay-miljøet. (Red.anm. Cosplay er en subkultur som innebærer å kle seg ut som en karakter eller en figur fra en tegneserie, tv-serie, film, et dataspill eller en bok) Etter først å ha tatt svennebrev som gullsmed, og jobbet noen år med smykker, satte pandemien en stopper for lønnsomme smykkeoppdrag. Da ønsket Ivy å teste om søm-hobbyen faktisk kunne bli en levevei, og søkte om opptak på Folkeuniversitetet.
– Det jeg likte best ved utdanningen på Folkeuniversitetet var nok det at jeg fikk følge opp mitt eget prosjekt fra idé til ferdig produkt. Jeg trives med å jobbe med hendene mine, og her er det fullt fokus på sømfaget, ingen andre fag du «må» ha ved siden av. For meg ble det et kjempefint år, i en fin klasse, med erfarne og engasjerte lærere, sier Ivy, og nøler ikke med å anbefale denne utdanningen til andre: – Lurer du på om sømfaget er noe for deg, er dette året et fint prøveår for å se om du trives med faget. Og hun legger til at du bør være tilpasningsdyktig, slik at du kan jobbe med ulike prosjekter, og ikke minst ha en glød for sømfaget.
Lærlinghverdagen
Hverdagen på Nationaltheatret er ikke kjedelig. – For å gå opp til svenneprøven må vi har vært innom mange områder i kostymersyerfaget; konstruksjon og modellering av mønster, søm av klassisk herre- og dametøy og fantasikostymer, og flere stilepoker. Jeg får ulike oppgaver. Noen designer jeg selv, og lager ferdig produkt. Andre ganger hjelper jeg til med produksjoner. Jeg har også vært utplassert på operaen for å lære å sy tutu-skjørt. Akkurat nå er det søm av gravidemager på korsett (!) som står på timeplanen. Magene skal brukes i stykket «Jeg er SyLv» som settes opp på teatret i august.
Mange kurs
Så er vår tilmålte tid over, og Ivy skal haste av gårde over til et annet av Oslos teatre. Der skal hun på kurs hos en herreskredder ved teatret for å lære å sy herrejakker. I helgen var hun på broderikurs i København. – Jeg blir sendt på mange kurs, for det er så mange teknikker vi skal vite noe om. Jeg prøver å få med meg alt jeg får tilbud om! forteller Ivy entusiastisk.
I november venter svenneprøven, og etterpå håper hun å fortsette og jobbe i kostymeverden. – Det er et så stort og omfattende felt jeg gjerne vil være en del av. Om det er mulig, håper jeg å få prøve meg innenfor ulike teater- og operamiljøer, avslutter Ivy.
For å gå opp til svenneprøven må lærlinger innom mange områder i sømfaget. Derfor har Ivy også vært utplassert på Den Norske Opera & Ballett for å lære å sy tutu-skjørt.