Hvordan forstå mennesker som har mistet sin motivasjon?
Vi har alle opplevd mangel på motivasjon, men for noen er det være mye vanskeligere finne motivasjonen enn for andre. Hva skyldes dette?
En viktig teori innen motivasjonspsykologi er attribusjonsteorien som kan hjelpe oss til å forstå mennesker som nærmest har gitt opp å lære, og som fremstår som passive i skole, yrke eller under rehabilitering. Som individer er vi nemlig ulike med tanke på hvor vi plasserer ansvaret for at vi feiler eller lykkes – inne i oss selv eller utenfor oss selv. Noen har relativt stor indre kontrollplassering, og vil oppleve seg selv som ansvarlig for om det går godt eller dårlig.
Indre kontrollplassering
Hvis f.eks. skoleelever føler at de feiler på prøver, kan noen nokså konsekvent oppleve at mangelen på suksess skyldes indre forhold og andre opplever at det skyldes ytre forhold. Hvis Anna opplever at det dårlige resultatet er forårsaket av mangel på anstrengelse eller feil strategi, vil hun gjerne prøve hardere neste gang.
Ytre kontrollplassering
Motsatt vil mennesker med en ytre kontrollplassering ikke bli særlig påvirket av om de lykkes eller feiler. Hvis Ole opplever at dårlige skoleresultater skyldes forhold utenfor ham selv, slik som uflaks, vil han neppe anstrenge seg mer. Eleven har da ingen holdepunkter for å tro at de ytre årsakene til nederlaget vil endres om han anstrenger seg mer.
Hvis du ønsker mer motivasjon i hverdagen kan det derfor være lurt å lære om hvilke ulike konsekvenser slike tankemåter har for motivasjon til å lære, bli rehabilitert etter skade eller klare oppgaver innenfor et yrke. Det gjør det lettere å identifisere f.eks lært hjelpeløshet, som kjennetegnes av tankemønster preget av at en opplever at en ikke har kontroll med det som skjer med en selv. Les mer om hvordan man kan utvikle motivasjon, ferdigheter og troen på seg selv her.
Er du interessert i å lære mer om motivasjonspsykologi? Folkeuniversitetet tilbyr nå emnet motivasjonspsykologi, i samarbeid med Universitetet i Bergen. Les mer om emnet her.