Hvordan påvirkes motivasjon av våre tanker?
Motivasjon er noe vi alle opplever når vi virkelig har lyst på noe. Men hva er det egentlig som kreves for at vi skal føle oss motiverte?
En viktig teori innen motivasjonspsykologi er den sosialkognitive teorien, som beskriver klart hvordan motivasjon og læring skjer i gjensidig samspill mellom individets tanker, atferd og miljø. Den viser hvordan vi gjennom vår måte å tenke på aktivt påvirker våre liv og våre omgivelser. Vi er verken passivt underlagt biologiske krefter eller skiftende miljø.
Mestringsforventning
Begrepet mestringsforventning er særlig viktig i teorien, og handler om hvorvidt vi opplever at vi kan klare oppgaven som her og nå krever en løsning. En positiv mestringsforventning innenfor et område, f.eks. utdanning, arbeid, rehabilitering eller idrett, bygges først og fremst opp gjennom å gi en person ekte, reelle eller autentiske mestringsopplevelser fra dette området.
Mestringsforventningen kan også økes gjennom modellæring eller imitasjonslæring, som handler om å lære av andres erfaringer. Det skjer f.eks. når barn eller unge lærer seg ny atferd som ikke fantes i deres repertoar før de observerte andre. På samme måte kan mestringsforventning påvirkes gjennom verbale meldinger og sosial overtalelse fra andre. Når voksne f.eks. skal overtale barn om at de kan klare en oppgave, er det imidlertid avgjørende at de har satt seg inn i hva barnet har forutsetninger for å klare.
Det er altså et samspill mellom det en person kan fra før, hans eller hennes tanker om sin kapasitet og et fornuftig og støttende miljø som øker motivasjon og mestring. Les mer om hvordan man kan utvikle motivasjon, ferdigheter og troen på seg selv her.
Er du interessert i å lære mer om motivasjonspsykologi? Folkeuniversitetet tilbyr nå emnet motivasjonspsykologi, i samarbeid med Universitetet i Bergen. Les mer om emnet her.