
Norskopplæring med glimt i øyet
Lunsj- & Afterwork er intensive, nettbaserte norskkurs, som lar seg kombinere med jobb og familie. På kort tid har disse kursene rukket å bli populære, og fylles raskt opp.
Tekst: Hilde Aas Rønningen Illustrasjon: Lingu
– Er alle her, da mon tro? sier lærer Ronny og titter opp på deltakerne i Zoom-ruta. Han småprater litt med de som har logget seg på: – Hva har du gjort i helga da, Mikaela? – Jeg har… bakt, svarer hun litt nølende. Sammen med fem andre skal hun nå tilbringe en og en halv time i et digitalt klasserom for å øke sine norskkunnskaper.
Norsklærer Ronny Sæthre tar frem dagens plan på skjerm, og forteller at det er skolesystemet og fritidsaktiviteter som står på programmet, i tillegg til en god økt grammatikk.
Han tar utgangspunkt i en tekst fra Lingu, som de sammen lytter til. Etterpå spør en av deltakerne: – Hva betyr karakterer? Så er praten i gang. Ronny forteller litt om det norske skolesystemet, og utfordrer deretter alle til å fortelle litt om skolesystemet i sine hjemland. Slik trenes de på å bruke norske ord og uttrykk.
Dagens kursdeltakere kommer fra Venezuela, Tsjekkia, USA og Storbritannia. Alle er i full jobb, og noen har barn. En travel hverdag, med andre ord. De tar kurset for å beherske det norske språket bedre, slik at de lettere kan kommunisere med kolleger, kunder og familie. Noen av dem har gått på norskkurs hos Folkeuniversitetet helt fra A1-nivå. Flere har også ambisjoner om videre utdanning i Norge, og det er flere utdanninger som har språkkrav. Spesielt når det gjelder høyere utdanning.
Korte intensive kurs
Lunsj- & Afterwork tilbys på B1-nivå, og består av 24 timer digital undervisning i tillegg til selvstudium. Slik lar dette seg kombinere med både jobb og familie. Undervisningen er aktiv og kommunikativ, og det legges opp til at deltakerne skal få bedre kjennskap til norsk kultur- og samfunnsliv. Det gis lekser mellom hver økt.
– Kursene egner seg godt for folk som har en travel hverdag. Ikke alle har tid eller kapasitet til å bli med på et kurs som varer i fire timer for eksempel, så da er dette korte kurset et bra alternativ. Siden kursene ikke er så lange, blir det fokus på muntlig aktivitet i timene. Vi går gjennom grammatikk og vokabular som er aktuelt for kapittelet vi jobber med, og så bruker vi mesteparten av tiden til samtaler og diskusjon. Den skriftlige biten gjør deltakerne på egenhånd, og jeg som lærer kan sjekke og gi tilbakemelding på tekster som de sender inn. Når det gjelder for eksempel grammatikkoppgaver, får deltakerne beskjed om de har gjort det riktig eller feil med en gang i Lingu, forklarer Ronny.
Spillbasert læringsressurs
Som læringsressurs anvendes det digitale læreverket «Samanehs reise» fra Lingu. Dette er en spillbasert, digital læringsressurs for voksne, med morsmålsstøtte. Læreverket har både tekst, lydinnspillinger og videoer, slik at man får øve seg på lesing og uttale av ord.
– Lingu er et intuitivt og engasjerende læreverk. Her blir det tatt opp mange ulike temaer, der deltakerne får mer kunnskap om vokabular, grammatikk og hvordan man bruker språket både muntlig og skriftlig. Grammatikken blir forklart på en ryddig og strukturert måte, noe som jeg liker veldig godt, forteller Ronny. – Det er også flere typer oppgaver i hvert kapittel, der deltakerne kan få øve seg på det man har gått gjennom, eller for å repetere. Som en ekstra motivasjonsfaktor, får man også poeng for riktige svar på oppgavene, med en ledertavle der man kan sammenligne resultatene sine med andre deltakere. Det blir på en måte som et spill, og det er ganske viktig å ha det gøy med språk, synes jeg.
Dedikert norsklærer. Ronny Sæthre holdt på med norskopplæring for voksne innvandrere siden 2018.
– Jeg elsker jobben min. Da jeg startet, jobbet jeg mest med flyktninger fra ulike land i Midtøsten som var i introduksjonsprogrammet, og innvandrere fra Asia. Her var det mange som enten hadde mangelfull eller ingen utdanning fra hjemlandet sitt, men også folk som hadde høyere utdanning. For de fleste i disse gruppene, var målet å lære seg norsk godt nok til å klare seg i samfunnet, samt å finne seg en jobb. De siste årene har jeg fått deltakere som for det meste kommer fra Europa og andre vestlige land, men også en god del fra Midtøsten og Asia. Noen starter norskopplæringen mens de fremdeles bor i hjemlandet, mens andre har bodd i Norge i en periode. Motivasjonen for å snakke norsk er i all hovedsak på grunn av familie, jobb eller studier.

På den ene siden …
Tilbake på dagens kurs har de nå snakket om fritidsaktiviteter, og hva de selv drev med som barn. Det utløser både smil og latter. Og flere har noe til felles. Til slutt er det diskusjonsoppgaver: Fordeler og ulemper med skoleuniform? Hvordan skal en god skole være? Hva kan vi gjøre med mobbing? Mobbe-begrepet er ukjent, og Ronny forenkler det med å snakke om trivsel. Det hjelper.
– Jeg vektlegger muntlig aktivitet, etter studentens egne ønsker. Det er ofte her det er behov for øvelse og repetisjon, sier norsklæreren.
Hans beste tips for å lære seg norsk, bortsett fra å ta norskkurs, er å bli kjent med nordmenn, og snakke med dem. På Norsk! – Mange som flytter hit til Norge har kanskje en norsk partner, eller norske venner. De er en veldig viktig ressurs. Men mange nordmenn er relativt gode i engelsk, og da kan man bli fristet til å gjøre det “enkelt”, og kommunisere på engelsk. Det bør man ikke gjøre, snakk heller så mye norsk som mulig, oppfordrer Ronny Sæthre.