Stine, fra fagbrev til spesialavdeling på videregående skole
Stine Olsen (32 ) fra Drammensområdet, har nylig fullført utdanningen i psykisk helsearbeid og er klar for nye utfordringer i arbeidslivet. Fra høsten av skal hun jobbe som fagarbeider ved en spesialavdeling på en videregående skole.
Tekst: Fatima Yusuf
Stine har en rik bakgrunn innen arbeid med barn og unge. Hun har tidligere jobbet i barneskolen, i barn- og avlastningsbolig, og som nattevakt på en barnevernsinstitusjon.
– Jeg ønsket å gå tilbake til å jobbe med barn og unge i skolen. Jeg savnet å arbeide mer strukturert. Med fagbrev som barn- og ungdomsmedarbeider og videreutdanning i psykisk helse, er jeg nå mer attraktiv på arbeidsmarkedet, forteller Stine.
Spennende og lærerik
Under utdanningen synes Stine at hele faget var spennende, men spesielt lærerikt var det å lære om ulike diagnoser og det å kunne begrunne faglig.
– Når man står i hverdagen med ulike utfordringer, er det enklere å komme med faglige begrunnelser på hvordan noe er viktig for en pasient eller elev. Man får en større tyngde i sin begrunnelse, sier Stine.
Hun opplevde at denne faglige tyngden hjalp henne i praksis, spesielt i diskusjoner med kollegaer.
– Jeg følte meg tryggere i diskusjoner med mine kollegaer ut fra en større faglig tyngde. Det kjentes veldig godt, legger hun til.
Å være student igjen
For Stine, som gikk ut av videregående i 2014, var det en omstilling å bli student igjen, men ikke like utfordrende som for noen av hennes medstudenter.
– Det var utfordrende i starten for alle, uansett. Å skrive akademiske oppgaver og bygge opp en argumentasjon med faglig oppbygging, det ble en bratt læringskurve, forteller hun.
Stine fikk mye støtte og veiledning fra sin lærer, Elin, som var faglig engasjert og til stede for studentene.
– Elin var virkelig god til å se hver enkelt av oss. Klassen var veldig mangfoldig, og vi hadde gode diskusjoner. Det var svært nyttig å diskutere ulike problemstillinger og få ulike perspektiver inn i diskusjonen, sier Stine.
Praktisk rettet utdanning
Stine roser utdanningens praktiske tilnærming, som inkluderte realistiske problemstillinger og gruppearbeid, som skapte engasjement og involvering.
– Undervisningen var lagt opp ganske annerledes enn forventet. Læreren skapte dialog og engasjement. Vi ble satt i grupper, fikk problemstillinger å diskutere, og delte våre innspill med resten av klassen, forklarer hun.
En utdanning for alle
Stine mener at utdanningen i psykisk helsearbeid burde være obligatorisk for alle.
– Mange kan lære masse av denne utdanningen, om hvordan man forholder seg til andre i samfunnet, men også få en større forståelse for hvorfor man er så forskjellig. Det har nytteverdi for alle, sier hun entusiastisk.
Med denne utdanningen har Stine fått verktøyene hun trenger for å gjøre en forskjell i arbeid med barn og unge. Hun ser nå frem til å starte i sin nye rolle ved spesialavdelingen på videregående skole og bruke sin faglige kompetanse til å hjelpe andre.
Psykisk helsearbeid
Trives du å jobbe med mennesker? Dette studiet gir deg spesialisert kompetanse innen psykososial helse. Du får kunnskap om psykiske lidelser, og lærer om tiltak og behandlingsformer. Brukerens kompetanse og selvbestemmelse er sentralt i utdanningen, hvor brukerens erfaringer, utfordringer og ressurser vektlegges.